Malin Bogren, Kerstin Erlandsson, Frida Temple tillsammans med Jean de Dieu från University of Rwanda.

Internationellt fokus och engagemang: Tillsammans för framtidens barnmorskeutbildning – lärande över gränser

I Rwanda pågår ett unikt arbete för att stärka barnmorskeutbildningen – och därmed kvinnors och barns hälsa. Genom ett nära samarbete mellan rwandiska universitet, Hälsoministeriet, FN:s befolkningsfond (UNFPA) och svenska forskare vid Göteborgs universitet och Högskolan Dalarna byggs nu grunden för framtidens barnmorskelärare och en hållbar vårdprofession.

Rwanda har på bara några decennier sänkt mödradödligheten med över 80 procent. Trots detta föds fortfarande för många barn under riskabla omständigheter. En nyckel till fortsatt framsteg är att utbilda fler barnmorskor, och att se till att utbildningen håller hög kvalitet.

Projektet Building faculty capacity for competency-based midwifery education in Rwanda tar fasta på just detta. Bakgrunden är att Rwanda redan 2024 utvecklade en nationellt harmoniserad, kompetensbaserad barnmorskeutbildning i enlighet med riktlinjer från International Confederation of Midwives (ICM). Det var en milstolpe i landets satsning på att standardisera och höja kvaliteten inom yrket – en modell som beskrivs som ett internationellt föredöme i artikeln Rwanda’s success in advancing midwifery education: a blueprint of a sustainable, nationally driven curriculum standardization.

Men att införa en ny läroplan är bara början. Den verkliga utmaningen ligger i att omsätta den i undervisning, handledning och bedömning. Där utkristalliserades behovet: lärarna själva behövde stöd, kompetensutveckling och strukturer för att kunna förverkliga denna stora omsvängning. Vi samarbetar därför med rwandiska universitet och barnmorskeföreningar för att identifiera behov, stärka lärarkompetens och skapa hållbara utbildningsstrukturer.

Vår studie som nyligen publicerats i BMC Medical Education visar att en stor del av barnmorskefakulteten i Rwanda saknade stöd i bland annat kursplanering, vetenskapligt skrivande, forskning och klinisk handledning. Många uttryckte också behov av att utveckla undervisningsmetoder och stärka samarbetet mellan universitet och klinik. Projektet bygger vidare på dessa resultat genom att kartlägga kompetensbehov, skapa nationell samsyn kring lärarrollen och lägga grunden för framtida utbildningsinsatser.

Samarbetet präglas av ömsesidigt lärande. Svenska barnmorskor inspireras av den beslutsamhet och självständighet som präglar kollegorna i Rwanda, där barnmorskor ofta arbetar under resursknappa förhållanden men med stort ansvar och engagemang. Samtidigt kan erfarenheter från svensk barnmorskeutbildning, med stark koppling mellan forskning, kvalitetssäkring och klinisk praxis – bidra till att utveckla hållbara strukturer i Rwanda.

Visionen är långsiktig. Rwanda ska ha tillräckligt många, välutbildade och erkända barnmorskor, särskilt i landsbygdsområden där behoven är som störst. På sikt kan modellen spridas till fler länder som söker vägar att stärka sina barnmorskeutbildningar på ett hållbart, nationellt drivet sätt.

För svenska barnmorskor finns många skäl att engagera sig i denna typ av globala initiativ. Det handlar om solidaritet och rättvisa – men också om lärande och utveckling. Genom att mötas över gränser delar vi kunskap, stärker vår gemensamma röst och påminns om det som förenar oss: viljan att ge kvinnor och barn en trygg start i livet.

Och kanske är det just det som överraskar mest i arbetet: hur mycket vi lär oss av varandra. I Rwanda möter vi kollegor med stark framtidstro och handlingskraft. Deras engagemang smittar. Det visar att barnmorskans roll – oavsett var i världen hon verkar – är avgörande för liv, hälsa och hopp.

Malin Bogren, Kerstin Erlandsson, Frida Temple