Alla deltagare på SimBegin, ett internationellt utbildningsprogram.
Träning av PPH på SimBegin, ett internationellt utbildningsprogram i facilitering av simulationsbaserat lärande.
Barnmorskorna Sofia Sverige, Maikee Tyskland, Zab ICM, Michaela Tyskland och Malin Bogren Internationella rådet på SimBegin, SAFER i Stavanger.
Barnmorskorna Sofia Jansson och Malin Bogren.

Internationellt fokus och engagemang: Att leda lärande – en ny roll för barnmorskan

Här bloggar barnmorskor som är ledamöter i Svenska Barnmorskeförbundets internationella råd.

Att leda lärande – en ny roll för barnmorskan

Hur stärker vi lärandet efter en simuleringsövning? Hur bygger vi pedagogisk trygghet – inte bara hos studenter, utan också hos dem som leder lärandet?

Det var frågor jag bar med mig när jag nyligen deltog i SimBegin, ett internationellt utbildningsprogram i facilitering av simulationsbaserat lärande, som hölls på SAFER i Stavanger.

Tillsammans med barnmorskan Sofia Jansson från Göteborgs Barnmorskesällskap och kollegor från Danmark, Norge, Tyskland och Tjeckien fick vi under två intensiva dagar fördjupa oss i hur vi som barnmorskor och lärare kan växa i rollen som facilitator.

Utbildningen arrangerades av Internationella Barnmorskeförbundet (ICM) och finansierades genom ett Erasmusprojekt, en satsning med målet att stärka kvaliteten i reflektionsarbete och facilitering efter simuleringsövningar inom barnmorskeutbildning.

Att få vara en del av detta sammanhang var både meningsfullt och inspirerande. Vi var barnmorskor med olika bakgrunder, språk och vårdkulturer – men förenades i ett gemensamt engagemang: att förbättra barnmorskors utbildning och i förlängningen bidra till tryggare vård för kvinnor, nyfödda och deras familjer – både lokalt och globalt.

Vad är SimBegin?

SimBegin™ är ett grundläggande program för dig som vill utveckla din roll som facilitator inom simulering. Utbildningen kombinerar digitalt lärande med praktiska övningar och riktar sig till barnmorskor och andra vårdprofessioner, både i utbildningsmiljö och klinisk praktik.

Programmet har utvecklats av SAFER Simulation Center och Laerdal, som svar på ett tydligt behov: det saknas ofta utbildade facilitatorer och tillräcklig tid för simulering inom vården. SimBegin™ ger deltagare konkreta verktyg för att planera, genomföra och reflektera över simuleringsövningar – oavsett om det gäller stora universitet eller mindre kliniska enheter. Det har redan använts framgångsrikt i allt från Norge till Nepal, Etiopien och Indien.

 Simulering som verktyg för lärande

Vi vet att simuleringsbaserat lärande är en av de mest effektiva metoderna för att stärka klinisk kompetens, samarbete och patientsäkerhet. Under SimBegin fick vi uppleva det på nära håll: från realistiska födselsscenarier till reflekterande samtal i små grupper. Vi turades om att vara barnmorskor/studenter, födande och facilitatorer – och utforskade på djupet vad som faktiskt sker i lärandet före, under och efter en simulering.

Särskilt starkt blev det när vi hanterade en postpartumblödning – pulsen steg, samarbetsförmågan sattes på prov och efteråt kom insikterna. Genom strukturerad pre-briefing och debriefing fördjupades lärandet – och det blev tydligt att det är där, i reflektionen, som både kunskap och självförtroende växer.

För oss barnmorskor – oavsett om vi är studenter eller lärare – är simulering mer än ett verktyg. Det är en möjlighet att öva, misslyckas, reflektera och växa – i en trygg miljö där varje händelse blir en lärandemöjlighet.

Vi kanske arbetar i olika system, men vi delar samma värderingar och engagemang – för kvinnor, barn och trygg vård.

Kollegialt lärande över gränser

En av de mest givande delarna av kursen var det internationella perspektivet. Vi diskuterade hur barnmorskeyrket organiseras i våra respektive länder, och hur olika förutsättningar formar vårt arbete. Samtidigt blev det tydligt att det som förenar oss är större än det som skiljer oss åt.

Som en kollega från Tyskland uttryckte det:

”Vi kanske arbetar i olika system, men vi delar samma värderingar och engagemang – för kvinnor, barn och trygg vård.”

 Från kurs till klinik – och vidare

För mig personligen har SimBegin™ varit en värdefull fördjupning i pedagogisk facilitering, och jag ser fram emot att ta med mig erfarenheterna in i min roll som lektor inom barnmorskeutbildningen, där jag också är verksam inom forskning om utbildning och kompetensutveckling.

Sverige har kommit långt när det gäller att integrera simulation i barnmorskeutbildningen – men SimBegin erbjuder ett nästa steg: att ge fler – både lärare, kliniska handledare och studenter – verktyg för att leda reflektion och stärka lärande i samband med simulering.

Det som gör SimBegin särskilt värdefullt är att det med lätthet kan integreras både i utbildning och i klinisk verksamhet. Genom att stärka kunskaper i facilitering och reflekterande samtal får även kliniska handledare verktyg att använda metoden – till exempel vid uppföljning av en arbetsdag. Det skapar en gemensam pedagogisk grund, oavsett om lärandet sker i föreläsningssalen eller på kliniken.

Och inte minst – studenterna själva kan tränas i att leda delar av simulationsmomenten. Genom peer-to-peer learning, där de får öva på att förbereda ett simulerat scenario, ställa öppna frågor och guida reflektioner, utvecklas både ämnesförståelse, kommunikation och pedagogiskt ledarskap. Det är ett kraftfullt sätt att fördjupa lärandet och bygga självförtroende. När studenter ges möjlighet att reflektera tillsammans och stärka varandras lärande, skapas en ömsesidig och hållbar lärandeprocess – där gränserna mellan undervisning och lärande suddas ut. Det bidrar till en reflekterande lärandekultur som följer med dem – från utbildning till klinik, från student till professionell.

Vill du också utvecklas som facilitator?

SimBegin™ är ett utmärkt första steg.
Oavsett om du arbetar i utbildning eller klinik, med studenter eller erfarna kollegor, ger SimBegin dig förutsättningar att leda och reflektera simulering med struktur, trygghet och pedagogisk kvalitet

Håll utkik hos Internationella Barnmorskeförbundet (ICM) och SAFER – det här är mer än en kurs, det är en investering i framtidens vård och lärande.

___________________________________________________________

SimBegin – Creating quality simulation facilitators | Laerdal Global Health

International Confederation of Midwives

___________________________________________________________

Svenska Barnmorskeförbundet Internationella rådet

___________________________________________________________